Kategorie

Úvod > Svět knih > Recenzia knihy - Století avie 1919-2019

Recenzia knihy - Století avie 1919-2019

Recenzia knihy - Století avie 1919-2019

V loňském roce jsme si mimo jiné připomněli i sto let od založení známé firmy Avia. Tato původně letecká továrna založená v roce 1919 Václavem Malým a Pavlem Benešem svůj hlavní předmět podnikání vložila již od počátku nejen do názvu, ale také do okřídleného loga.

I přes různé peripetie v posledních třech desítkách let je název i logo pořád živé, jen podnik již šedesát let žádné letadlo nevyrobil a jeho produkce byla, a stále je, zaměřena na nákladní automobily. Na 368 stranách knihy téměř čtvercového formátu (215 x 220 mm) se Davidu Hlouškovi podařilo velmi pěkně, stručně a především čtivě zpracovat bohatou historii společnosti.

Jedná se o průřez, který běžnému čtenáři se zájmem dozvědět se něco o slavné firmě umožňuje poznání rozmanité produkce letadel a automobilů v průběhu sta let. Z toho důvodu nemohl autor jít u jednotlivých typů příliš do hloubky, protože pak by publikace musela mít mnohonásobně větší rozsah a leckterý z výrobků by si právem zasloužil i samostatný titul.

I když je Avia v našich myslích stále leteckou továrnou, ve skutečnosti se převážnou část své historie věnuje výrobě nákladních vozidel a tomu odpovídá i rozsah knihy, kdy jsou popsány rozličné verze Avií, včetně prototypů a závodních formulí. Autor se ne-zaměřil pouze na významné produkty, ale věnuje se i životu firmy, jejím začátkům, rozvoji v třicátých létech a velkému rozšíření v době protektorátu.

Nezapomíná ani na chod v dobách socialismu i na situaci spojenou s velkou redukcí automobilové výroby či změnami vlastníků doléhajících na podnik od devadesátých let. Příznivce letectví asi nejvíce zajímá období letecké výroby.  Tomu je věnována přibližně třetina rozsahu, což jasně ukazuje, že autor musel texty pojmout opravdu stručně s ohledem na běžného čtenáře, kterému je kniha prvotně určena. Proto letecký zájemce, hledající nějaké nové či podrobné informace o letadlech Avia, bude asi trochu zklamán. Přesto je dílo Století Avie velice dobrým počinem a zájemcům o historii našeho letectví by nemělo uniknout. V některých částech textu je patrné, z jakých podkladů se vycházelo a informace, i když stručné, by bylo dobré lehce aktualizovat, třeba hned tu o zakladatelích firmy, Miroslav Hajn se stal společníkem až následně.

Také trochu zavádějící je například název kapitolky Letecká výroba v sedmdesátých létech - rekonstrukce letadla B-534. I když je správně zmíněno jméno Antona Kraloviče, hlavního tahouna re-konstrukce unikátního exponátu, který je od té doby vystaven v Leteckém muzeu Kbely, tak se samotnými pracemi tehdejší Avia neměla mnoho společného a neznalý čtenář by se mohl domnívat, že se jednalo o počin firmy. Kniha obsahuje rovněž stručnou informaci o leteckých motorech a vrtulích.

Celkově je škoda, že došlo k několika typovým nepřesnostem (například na straně 20 se jedná o Avia-Fokker F-IX, nikoli F-VII; na straně 29 není dole BH-33, ale BH-26; dobový snímek akrobatické Avie na straně 34 zachycuje B-122; na straně 74 není CS-92, ale S-92 a Bojar je ve verzi Av-236; také motor M-337 nepohání Z-42), ale to jsou drobnosti, kterých si běžný čtenář ani nevšimne.

Z knihy je patrné, že autor je především „autař“, který se však dobře zhostil úkolu stručně přiblížit celkovou historii Avie, která sice stále sídlí v Praze, nicméně její provozovna je dnes v Přelouči.

Kniha Století avie 1919-2019 / autor: David Hloušek

AUTOR TEXTU: Petr Kolmann

Plná (Desktop) verze