Recenzia knihy - Letecké katastrofy 2

Kategorie
 
 
 
 
Úvod > Svět knih > Recenzia knihy - Letecké katastrofy 2
 

Recenzia knihy - Letecké katastrofy 2

Po knize Letecké katastrofy a jejich vyšetřování, kterou v loňském roce vydalo pražské Nakladatelství Regia, přichází její autor s pokračováním, jež má stejně jako první díl 288 stran a efektní kresbu na obálce. Autor pro druhý díl připravil dalších 40 kapitol, mapujících 43 leteckých havárií, k nimž došlo ve světě od konce 50. let minulého století do nedávné minulosti.  Nejstarší zmapovanou je tragédie ze 6. února 1958, kdy se pilotům letounu Airspeed AS-57 Ambassador 2 (G-ALZU) nepodařilo po mezipřistání v německém Mnichově vzlétnout z dráhy pokryté vrstvami rozbředlého sněhu.

Ve vraku stroje společnosti British European Airways (BEA), mířícího s fotbalisty Manchesteru United z jugoslávského Bělehradu do Anglie, nalezlo smrt 20 lidí ze 44 osob na palubě, přičemž nedlouho po havárii následkům zranění podlehly další tři osoby.

 

Příčiny v knize popisovaných leteckých katastrof se pochopitelně liší. Některé z nich byly způsobeny již zmíněnými špatnými meteorologickými podmínkami, jiné byly pro změnu zapříčiněny technickými problémy, chybami pilotů případně pozemního personálu. Nejčastěji k nim však došlo vlivem nešťastného souběhu více různých faktorů.

 

Proti prvnímu dílu se však v této publikaci setkáte rovněž s katastrofami, na jejichž pozadí stál ryze kriminální čin - terorismus. První zmínky o teroristických útocích pocházejí již  ze 30. let 20. století, ale v této dekádě se většinou jednalo o akce jedinců či malých skupin. Po odmlce způsobené druhou světovou válkou se terorismus veřejnosti výrazně připomněl v 50. a 60. létech a získal na plné síle v průběhu 70. a 80. let minulého století, kdy nejrůznější teroristické organizace začaly využívat zájmu médií o jejich rafinované akce, které sloužily k prosazování politických a náboženských názorů, případně osvobození zajatých spolubojovníků.

 

Tento neblahý fenomén, který zásadním způsobem ovlivnil vývoj letecké dopravy, stál například za zmizením Boeingu 707-300 (HL-7406) Korean Air Lines se 115 osobami na palubě, který byl 29. listopadu 1987 zničen náloží ukrytou v radiomagnetofonu, a také velmi diskutovanou katastrofou Boeingu 747-100 (N739PA) americké společnosti Pan Am, jež byl 21. prosince 1988 výbuchem nástražného zařízení rozmetán nad skotským městem Lockerbie. Při této nehodě zahynulo nejen všech 259 lidí na palubě, ale i 11 obyvatel města.

 

kniha

 

Od 90. let se svět začal seznamovat také s úmyslným způsobením pádu letadla pilotem, jako v případě letů SilkAir 185 (19. prosince 1997), Egyptair 990 (31. října 1999) nebo Germanwings 9525 (24. března 2015), což je i v knize nejmladší uváděná katastrofa.

 

Opět poněkud ke škodě nejsou katastrofy v publikaci sestavy chronologicky anebo tematicky, chybí také přesnější označení popisovaných typů letadel. V knize se, bohužel, objevují rovněž chyby z nepozornosti, popřípadě nepřesnosti - například v názvech leteckých společností, což znamená, že v případě většího zájmu o tu kterou dopravní nehodu si čtenář musí dohledat další relevantní podrobnosti. Svým pojetím i zpracováním je publikace určena široké veřejnosti, u které se snaží rozšířit povědomí o katastrofách v letecké dopravě.

 

Kniha Letecké katastrofy a jejich vyšetřování 2 / Autor: Lukáš Musil

TEXT ČLÁNKU:JIŘÍ KUČÍREK

 

...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze