Kategorie
 
 
 
 
Úvod > Svět knih > Recenzia knihy - Pilotem krále Anglie
 

Recenzia knihy - Pilotem krále Anglie

Recenzia knihy - Pilotem krále Anglie

Pod poněkud krkolomným názvem Pilotem krále Anglie (komu by se líbilo, kdyby Bohumil Hrabal napsal  Obsluhoval jsem krále Anglie?) se na 184 stranách skrývají životopisy pěti rodáků, příslušníků  RAF, jejichž  společným znakem je původ z Německého (nyní Havlíčkova) Brodu nebo jeho okolí.

Kromě toho se zabývá i historií havlíčko-brodského letiště. Publikace zapadá do řady životopisných profilů příslušníků RAF, nyní tedy z regionálního pohledu. Vydavatelství Tváře se orientuje na vydávání místopisných publikací, ale také na mapování osudů válečných hrdinů (legionářů a hrdinů druhoválečného  odboje), kde je aktivním autorem právě Ph.D. Karel Černý, spoluautor recenzované publikace.

 

 

Oněch  pět  letců, kteří po okupaci Československa odešli do nejistoty exilu, aby mohli bojovat za osvobození republiky, se přes Polsko a Francii dostalo do Velké Británie, kde sloužili v řadách RAF. Abecedně to je F/O Jaroslav Doktor (pilot 311. Sqn), S/Ldr Jan Klán (velitel 312. Sqn), S/Ldr Karel Kuttelwascher (pilot 1. Sqn), F/Lt Jan Laška (pilot 313. Sqn) a F/Lt Stanislav Zimprich (pilot 310. Sqn).

Zdánlivě nejvíce pozornosti je věnováno Stanislavu Zimprichovi, nejen pro fotografii na obalu publikace, ale i pro faksimile poštovní známky z tzv. londýnského vydání z roku 1944. Zde je Stanislav Zimprich ještě v uniformě francouzské cizinecké legie.

Tato edice, v níž jsou portréty dalších letců, by zasloužila více pozornosti. Je málo známo, že se o to Karel Černý pokusil v dílech Muži z první linie a Muži z londýnského vydání.

 

 

 

Svým způsobem uvedení letci představují vzorek československých příslušníků RAF.  Jejich cesta do zahraničního odboje byla podobná, ale jejich další osudy se různily.

 

Příběh Karla Kuttelwaschera, nejúspěšnějšího československého stíhače, je čtenářům dostatečně znám z jeho biografie, kterou napsal jeho zeť Roger Darlington a která vyšla v roce 1993 pod názvem Noční jestřáb. Karel Kuttelwascher odešel z aktivní služby v hodnosti Flight Lieutenant a s touto hodností je uváděn ve všech pramenech.

 

 

 

Nebyl jediným nositelem toho jména, kdo se během války vyznamenal: jeho starší bratr Jan sloužil v československé pozemní armádě a strýc s počeštěným jménem Karel Kutlvašr velel pražskému povstání v květnu 1945.

Jan Klán je znám nejen pěti sestřely ve Francii a vedením 312. perutě, ale také jako příslušník Fajtlovy skupiny, která bojovala jako pomoc Slovenskému národnímu povstání.

Jaroslav Doktor po ukončení turnusu u Bomber Command působil v několika neoperačních jednotkách a do vlasti se vrátil jako příslušník Transport Command.

Stanislav Zimprich zahynul v roce 1942 při cvičném letu po srážce s jiným letounem a Jan Laška přišel o život při podobné nehodě při cvičném bombardování v roce 1944. Replika Spitfi ru Mk.IXc, která nesla marking letounu Jana Lašky, je v majetku Czech Spitfi re Clubu (nyní ale nese označení letounu Otto Smika).

Publikace je v textu proložena osobními vzpomínkami jednotlivých účastníků a bohatou fotografickou dokumentací. Mírně tak rozvádí fakta, která PhDr. Jiří Rajlich shromáždil ve své kronice Na nebi hrdého Albionu. Poválečné osudy těchto letců nejsou bohužel zpracovány tak barvitě, jako jejich válečné příběhy.

 

Kniha Pilotem krále Anglie /  Autor: Karel ČernýJiří Rajlich

 

TEXT ČLÁNKU: ING. VLASTIMIL EHRMAN 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze