Recenzia knihy -Delfin Aero L-29

Kategorie
 
 
 
 
Úvod > Svět knih > Recenzia knihy -Delfin Aero L-29
 

Recenzia knihy -Delfin Aero L-29

Již rozhodnutí vyvinout, postavit, otestovat a sériově vyrábět proudový cvičný letoun v Československu z roku 1955 lze považovat za mimořádně odvážné.

V oblasti proudové techniky tehdy v zemi vládly zkušenosti jen omezené - něco málo dalo využití kořistních německých motorů a draků a pokračování v pracích na nich, mnohem více pak přinesla licenční výroba sovětských MiGů 15, jejich dalších verzí, pohonných jednotek, systémů a vybavení.

 

I za těchto podmínek se letečtí a další konstruktéři do náročného zadání pustili s vervou a typickým českým fortelem. Že vše nakonec zvládli, lze považovat za vskutku úspěch mimořádný. Bylo nutné nejen vypracovat základní koncepci draku, ale vyvinout i potřebnou pohonnou jednotku, první proudový motor československé provenience.

 

Vše se povedlo, prototypy úspěšně létaly a L-29 Delfin stál na prahu neuvěřitelně bohaté kariéry. Hned na počátku korunované vítězstvím v soutěži o standardní proudový cvičný letoun Varšavské smlouvy, kdy při porovnávacích testech v Moninu u Moskvy porazil sovětský typ Jak-30 i polský TS-11 Iskra (přispěla k tomu i taková drobnost, že pneumatiky hlavních kol Delfinu byly shodných rozměrů s pneumatikami používanými na vrtulovém Jaku 11/C-11). L-29 se pak stavěl v ohromujících množstvích v řadě sérií, rozšířil se prakticky do celého světa a ještě o půl století později je stále používán jak vojenskými letectvy, tak i mnoha soukromníky.

 

 

Je vcelku pochopitelné, že se Aero L-29 Delfin dostal i na stránky časopisů a knih. První ucelenou prací o něm byla roku 1992 vydaná edice Triáda, kterou o službě v Československu, Slovensku a v Česku doplnil sešit z vydavatelství Jakab. Čtenář má nyní možnost získat „definitivní“ publikaci na téma Delfin z pera (počítače) Jakuba Fojtíka. Po úvodním slovu ji autor rozdělil na několik zásadních kapitol, tou první je Historie vývoje a výroby proudových cvičných letounů v Československu, zabývající se kompletací strojů Avia CS-92 (Me 262B-1) a licenční produkcí CS-102 (MiG-15UTI).

 

Zmíněna je i nabídka licence sovětského Jaku 17 i dodávky menšího množství pokročilejších Jaků 23 československému letectvu, jejichž provoz také dodal užitečných zkušeností. Následuje kapitola Proudové cvičné letouny ve světě. K ní jen pár poznámek netýkajících se L-29 - autor uvádí jako konkurenty americké letouny Cessna T-37 Tweet a Temco TT-1 Pinto, přičemž ve skutečnosti oba typy vznikaly v jiném období a dle odlišných specifikací. Jeden pro USAF, druhý pro US Navy, takže jako konkurenty je opravdu označit nelze. Mezi představenými letouny pominul španělský HA-200 Saeta, vznikající zhruba ve stejné době jako naše L-29 a také není pravda, že Rumunsko získalo ze SSSR dvoumístné přeškolovací Jaky 23UTI - tamní modifikace Jak-23DC byla rumunskou přestavbou jednomístné verze postavenou v jediném kusu a od sovětské „spárky“ se velmi lišící. A ani originální Jaky 23UTI se do výzbroje sovětského letectva nedostaly - zůstaly u prototypů.

 

Další kapitola má stručný titul: Vznik L-29. Zahrnuje vývoj draku letounu (původně značeného C-29), na němž se podílelo VZLÚ, Aero Vodochody a další specializovaná pracoviště, i motoru M-701 (VZLÚ a Motorlet), ujasňování koncepce, období testů a mnohých úprav. Také v této kapitole najdeme známé, ale i nikdy nepublikované snímky. Podrobně je také popsán, s citací komunikace pilota Ing. Rudolfa Duchoně s pozemním řízením letu, vůbec první let prototypu. Nejsou vynechána ani jména hlavních osob na vzniku L-29 se podílejících.

 

Hned poté osudy Delfinu pokračují kapitolou Na zkouškách v Sovětském svazu s mnoha unikátními dobovými snímky i dokumenty.  Zmíněny jsou i drobné intriky z polské strany všemožně se snažící prosadit na první místo typ TS-11. Rozsáhlý počet stránek i ilustrací pak má kapitola Výroba L-29, probíhající ve Vodochodech i na Moravě v Kunovicích u podniku LET, popsán je vznik ozbrojené varianty i speciálu L-29R k fotoprůzkumu, jednomístné verze L-29A Akrobat, rovněž tak i simulátoru TL-29. Na tuto kapitolu navazují stránky a záplava vesměs barevných fotografií v kapitole Vojenští uživatelé L-29. V textu jsou řazeni abecedně od Afghánistánu po Vietnam. Nejsou vynechány ani nástupnické státy po rozpadu SSSR i kuriozita v podobě Delfinů Luhanské lidové republiky vyhlášené na území Ukrajiny.

 

Vše je dokumentováno obrazově i formou přehledových tabulek. Civilní uživatelé L-29, tak zní titul další neméně zajímavé kapitoly, v níž najdeme prakticky kompletní přehled všech Delfinů, včetně těch modifikovaných, létajících ve světě. A to včetně amerických závodních s neautorizovanými modifikacemi pohonu.

 

Závěrečnou kapitolu tvoří Technický popis L-29 s podrobnými údaji o konstrukci draku, o motoru M-701, o instalovaných systémech, avionice i případné výzbroji či fotovybavení. Součástí je i tabulka technických dat šesti podob L-29, snímky celků i detailů, seznam použitých zkratek a dvě strany barevných bokorysů československých, slovenských a českých Delfinů (od Petra Kolmanna).

 

Publikace v českém jazyce v solidně tvrdých deskách o 200 stranách je tištěna na kvalitním křídovém papíru, reprodukce ilustrací je takřka dokonalá a použité písmo lehce čitelné. „Bibli“ o Aero L-29 Delfin se může či měla by se stát jedním z hlavních titulů v knihovnách obdivovatelů popisovaného letounu, milovníků hezkých letadel a jejich působivých fotografií a samozřejmě příznivců československé letecké techniky a historie vůbec.

 

Kniha Delfin Aero L-29 / Autor: Jakub Fojtík 

 

TEXT ČLÁNKU: MIROSLAV BALOUS

 

...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze